​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet ik beginnen?

Bepalende factoren voor de marketingstrategie zijn budget, tijd, capaciteit en product of dienst. Maar ook zeker zijn doorlooptijd, doelgroep, padlengte, demografie, doelen en meer bepalend voor de optimale strategie.

Door deze overdaad aan variaties is het ook logisch dat veel bedrijven niet weten waar te beginnen. Daarom is het 4F Strategie Marketing Model ontwikkeld. Het geeft een overzicht van welke kanalen geschikt zijn in de verschillende fasen van de klantreis.

Van eerste aanraking met jouw bedrijf tot vaste klant

We kennen het See, Think, Do, Care model van Google ondertussen. Deze variant op het AIDA (Awareness, Interest, Desire, Action) model, geeft de fasen van een klantreis aan. Echter geeft dit model niet aan welke kanalen het best wanneer in te zetten zijn. Zo heeft Google het niet over offline marketing, Facebook/Instagram marketing, Email marketing en veel meer interessante kanalen.

Al snel liep ik vast toen ik zocht naar een marketing model wat wel volledige invulling aan kon geven aan alle facetten van marketing. Daarom kwam ik tot de conclusie zelf een model op te stellen wat mij en de bedrijven waarmee ik in contact ben verder te helpen.

Doordat ik meer dan 10 jaar werkzaam ben in marketing, waarbij ik meer dan 1.000 bedrijven geholpen heb, heb ik een goed beeld van de mogelijkheden die er zijn. En zo ontstond het 4F Strategie Marketing Model.

De 4 F’s verklaard

De fasen die het model definieert zijn:

  1. Flow, creëer bekendheid onder brede groepen;
  2. Follow-up, volg engagers uit deze groepen op;
  3. Focus, zoom in op inschrijvers uit de groepen;
  4. Foster, nurture de inschrijvers die klant zijn geworden.

Flow Fase

flow-fase-4f-strategy-model

Powered by WPeMatico