​Backlinken: Hoe gebruik je White, Grey en Black hat SEO?

Backlinken: Welke kleur moet je SEO-hat zijn?

In dit uitgebreide artikel hebben we onze krachten gecombineerd met Kalin Karakehayov van SEO.Domains en Victor Norbart van Klik & Steen online marketing om een “uitleg” te geven over de verschillende kleuren van SEO. White hat, Grey hat en Black hat SEO; wat betekenen deze termen en hoe vergaat de uitvoering ervan? In dit artikel duiken we diep in de wereld van SEO en vertellen we je een hoop dingen waar je waarschijnlijk nooit bij hebt stilgestaan. Bovendien weet je na dit artikel waarom en hoe je moet linkbuilden met verlopen domeinnamen.

“THIS POST ISN’T ABOUT LOOKING FOR WAYS TO BEAT SEARCH ENGINE ALGORITHMS. IT’S ABOUT LEARNING TO USE THEM TO OUR ADVANTAGE.”

Kalin beschrijft het hierboven al perfect. In dit artikel gaan we je niet vertellen hoe je de algoritmes van zoekmachines moet “verslaan”; maar juist hoe we deze kunnen gebruiken in ons voordeel. Zo heb je vast wel eens van de term “Private Blog Network” gehoord. Een PBN kan soms gezien worden als een “Black hat SEO” techniek voor backlinking wanneer dit niet goed uitgevoerd wordt. Dit is een voorbeeld van een actie die mensen ondernemen waardoor ze onwetens en onwillens ranking en waarde van hun domein verliezen. Jouw begrip van hoe Google “denkt” over verschillende soorten SEO-methodes is cruciaal voor jouw online strategie. Dingen kunnen ERG snel fout gaan wanneer er fouten worden gemaakt. Maar gelukkig voor ons kunnen fouten voorkomen worden. Om ervoor te zorgen dat je niet onbewust fouten maakt is het van uiterst belang dat je precies op de hoogte bent van de drie verschillende “hats” binnen SEO en hoe je deze in je eigen voordeel kunt gebruiken. Dit artikel licht de sluier van de verwarrende wereld van White hat, Grey hat en Black hat SEO. Na het lezen van dit artikel ben je volledig op de hoogte van alles omtrent de verschillende hats en het geeft je een grote voorsprong wanneer je verlopen domeinnamen aanschaft of een PBN opbouwt.

Nutteloze websites + zoekwoorden = winst?

In 1997 kwamen zoekmachines er voor het eerst achter dat webmasters (domein/ website eigenaren) zoekresultaten probeerden te manipuleren door de algoritmes van de zoekmachines te misbruiken. In die tijd kon je de zoekresultaten al manipuleren door simpelweg een pagina op je website te creëren en deze te bombarderen met bepaalde zoekwoorden. Want zo werkten zoekmachines in die tijd nou eenmaal. Websites werden alleen geïndexeerd aan de hand van zoekwoorden op pagina’s. Deze webmasters vulden talloze pagina’s met nutteloze data, misleidende meta-tags en onzinnige teksten met zoekwoorden om deze vervolgens te laten linken naar hun primaire (winstgevende) website. Soms werd deze nutteloze content zelfs door creatieve webmasters geplaatst op de hoofdwebsite zelf. Dit zorgde ervoor dat er talloze pagina’s rondzweefden op het internet die ERUIT ZAGEN als normale pagina’s en vervolgens bovenaan in de zoekresultaten stonden van alle zoekmachines. Echter, wanneer iemand op de link in de zoekresultaten zou klikken; dan zou deze persoon op een nutteloze website terechtkomen om vervolgens verwezen te worden naar de winstgevende hoofdwebsite. Omdat de nutteloze webpagina’s traffic kregen door zoekwoorden; zou automatisch de hoofdwebsite ook stijgen in ranking. Dus simpel gezegd, bouwden ze in die tijd nutteloze (externe) pagina’s om hun hoofdwebsite in ranking te laten stijgen. Tegenwoordig heeft traffic echter geen effect meer op autoriteit en SEO-succes. Hier gaan we straks dieper op in.

Het grote aantal succesvolle; vreemde en nutteloze websites op het internet zouden wellicht suggereren dat nutteloosheid niet zo’n slecht voorkomen is. Echter is het grote verschil dat deze succesvolle nutteloze websites zijn gebouwd voor entertainmentdoeleinden. Dat wilt zeggen dat ze nuttig zijn; omdat het doel nutteloosheid is en ze bezoekers entertainen. Hierdoor vervullen deze websites een valide doel en genereren ze hierdoor echte autoriteit. Mensen linken naar dit soort websites omdat het leuke, grappige of rare websites zijn waardoor ze stijgen in autoriteit en ranking. De nutteloze websites die in 1997 werden gemaakt waren alleen maar gebouwd voor backlinking en niet voor de ervaring van bezoekers. Om te begrijpen waarom dit slecht is in de ogen van een zoekmachine; moet je snappen hoe een zoekmachine denkt en waarom hij dat op die manier doet.

“GOOGLE HAS MONOPOLISED THE ENTIRE SEARCH ENGINE MARKET, SO USER EXPERIENCE IS NOT THEIR SOLE PRIORITY ANYMORE, AS THEY MIGHT HAVE YOU BELIEVE.”

Je moet begrijpen dat een zoekmachine niet zomaar een “ding” of apparaat is’ gebouwd in 17.000 voor Christus door de prehistorische internetgoden ‘Steveon Jobbus’ en ‘Billius Gaeteuos’ die simpelweg “bestaat” voor ons gebruik. Zoekmachines zijn bedrijven zoals elke andere bakker, bank of broodzaak. Ze hebben kantoren, personeel en het belangrijkste van alles: ze hebben jij en ik (klanten). Met “klanten” bedoelen we hier; ‘alle gebruikers van hun diensten’. Dat gaat dus vooral over mensen die iets willen zoeken op het internet. Zoals elk ander bedrijf was hun prioriteit eerst: klanten tevreden houden (gebruiksvriendelijkheid optimaliseren). Want tevreden klanten betekent meer succes, meer succes betekent meer winst en vice versa. Om te overleven moesten zoekmachines in het beginstadium er daarom ALLES aan doen om hun klanten tevreden te houden en hun concurrentie voor te zijn. Dit komt omdat er in die tijd meerdere spelers op de markt waren die de nummer 1 zoekmachine probeerden te worden naast Google. Uiteindelijk won Google de wedstrijd en werden ze de beste –en meest gebruikte zoekmachine op ons gehele geliefde interwebs.

Sindsdien heeft Google de zoekmachinemarkt gemonopoliseerd (ze zijn simpelweg de grootste en de beste); hierdoor is gebruiksvriendelijkheid niet meer hun nummer 1 prioriteit. Door de monopolisering hebben ze hun primaire doel kunnen verschuiven naar inkomen genereren uit AdWords campagnes. Omdat vrijwel iedereen hun dienst gebruikt (en hun gebruiksvriendelijkheid nog steeds super is) willen ze niet alleen dat hun gebruikers de beste zoekresultaten krijgen, maar ze willen dat website-eigenaren budget spenderen aan AdWords. In andere woorden: Google bepaalt welke zoekresultaten het beste zijn en als je ervoor betaalt; dan staat de jouwe bovenaan. Dit kan betekenen dat het lijkt alsof men de beste zoekresultaten (en optimale gebruiksvriendelijkheid) krijgt; maar deze in realiteit gemanipuleerd worden door Google. Zo kan het perfecte zoekresultaat achterwege worden gehouden door Google als iemand anders ervoor betaalt om hun zoekresultaat eruit te laten zien als de beste. Als SEO’ers is het onze baan om gebruik te maken van dit soort gaten in het systeem. We maken gebruik van de vreemde algoritmes van Google; maar we misbruiken ze nooit.

Het feit dat ze een “geweldige” gebruikservaring hebben, betekent niet onmiddellijk dat deze perfect is. Mensen proberen Google’s algoritmes vaker te misbruiken dan je misschien denkt. Als een webmaster zijn/haar domein probeert te verbeteren door gebruikers te misleiden naar zijn/haar nutteloze website; dan straft Google hem/haar met een lagere ranking en soms zelfs met een verbanning. En denk maar niet dat je slimmer bent dan zoekmachines zoals Google; het is namelijk niet zomaar dat ze zo groot en machtig zijn. Dit soort SEO-methodes worden “Black hat SEO” genoemd en kunnen ervoor zorgen (en zullen er waarschijnlijk ook voor zorgen) dat je door Google gestraft wordt. Maar we gaan alweer te snel; laten we beginnen bij de basis van backlinking SEO.

white-hat-seo

Powered by WPeMatico