​Het grootste e-commerce event van de BeNeLux: de Webwinkel Vakdagen 2019

Voor de 13e keer staat het grootste e-commerce event van de Benelux voor de deur: de Webwinkel Vakdagen 2019. Deze worden gehouden op woensdag 23 en donderdag 24 januari. Het is een evenement dat voor iedereen gratis te bezoeken is, je moet jezelf alleen wel vooraf even aanmelden.

Na veel succesvolle edities met vorig jaar zelfs een recordaantal van 12.542 bezoekers, volgt er dit jaar een nieuwe editie boordevol inspirerende sprekers, relevante thema’s en vele exposanten.

Centraal tijdens de Webwinkel Vakdagen staat natuurlijk e-commerce. Door de voortdurende groei van e-commerce en nieuwe digitale technologieën transformeert de samenleving en daarmee ook de manier waarop er wordt geconsumeerd. Hoe zorg je ervoor dat je bij kunt blijven en voldoet aan de verwachtingen van de consument?

De Webwinkel Vakdagen bezoeken

Zoals ieder jaar is er weer een keynotezaal, zijn er 11 lezingenzalen en is er volop ruimte voor exposanten. En is er de mogelijkheid om jezelf gratis aan te melden.

– Keynotezaal. Samen met Wijnand Jongen, CEO Thuiswinkel.org, delen de keynotesprekers hun visie en lange termijn strategie met alle aanwezigen.

– Lezingenzaal. In maar liefst 11 lezingenzalen zullen voornamelijk vraagstukken uit de dagelijkse praktijk aan bod komen waarbij de bezoeker direct toepasbare tips krijgt.

– Exposanten. Op de beursvloer vind je ruim 270 exposanten terug die e-commerce oplossingen bieden binnen diverse thema’s, van e-commerce platformen en logistiek tot betaalsystemen en marketing.

Een van de sprekers is Sander Ligthart, E-commerce & Digital marketing manager bij JOSH V. Hij bezoekt de Webwinkel Vakdagen al sinds 2010. “Ik weet nog dat ik versteld stond van de hoeveelheid aanbieders van de meest uiteenlopende tools om het online marketing en e-commerce vak goed uit te kunnen voeren. Tot op de dag van vandaag ben ik nog altijd een groot fan van een aantal van de tools die ik deze dag heb leren kennen. Daarom probeer ik de webwinkel vakdagen nog altijd ieder jaar te bezoeken. Nu inmiddels 9 jaar later ben ik gevraagd om te spreken op dit event, iets dat voor mij persoonlijk een hele mooie mijlpaal is.

E-commerce anno 2019

Vandaag de dag is het e-commerce landschap complex. Je bent als e-commerce manager anno 2019 niet meer alleen bezig met online verkopen van je producten. Iets dat Ligthart zeker beaamt. “Je bent bezig met het creëren van een journey die langs veel verschillende kanalen gaat. Zorg er dan ook voor dat al deze touchpoints goed op orde zijn en dat deze gemeten worden. Doordat de ervaring van de consument van de eerste kennismaking tot de support na een aankoop perfect is zal de klant eerder bij je terug komen en dus een loyale klant worden. Dit laatste is een breed maar zeer belangrijk begrip want wat is nu een loyale klant.


Ik heb hier persoonlijk lang en vaak over nagedacht. Ik heb me vaak afgevraagd of een loyale klant nu iemand is die regelmatig wat bij je koopt, of is het iemand die niet vaak koopt maar wel veel geld uit geeft? En als die persoon dan altijd in de final sale koopt, is deze klant dan ook nog loyaal? En wat als hij heel veel besteld maar 85% van zijn aankopen retour stuurt? En zo kunnen we nog wel even door gaan. Online is de loyale klant mijn inziens dus best wel complex. Ik raad je dan ook aan om hier goed over na te denken en dit voor jezelf vast te stellen.

Op basis van alle bovenstaande en nog meer data heb ik een algoritme gemaakt die bepaalt hoe loyaal mijn klant is. Zo ben ik erachter gekomen dat dit lang niet altijd de klant is die het meeste geld uitgeeft.

En als je deze klanten dan eenmaal hebt gedefinieerd wees er dan ook zuinig op, verwen ze en laat ze op alle mogelijke manieren zien dat je ze kent en waardeert. De kosten die je moet maken om een nieuwe klant te bereiken en deze een aankoop laten doen zijn gemiddeld 9 keer zo hoog als de kosten die je moet maken om een bestaande klant een aankoop te laten doen.

Daarnaast moet je ook blijven innoveren. Het e-commerce landschap veranderd altijd en ook nog eens in een razend tempo. Blijf dus lezen en blijf ontwikkelen. Dit is een van de moeilijkste dingen aan e-commerce maar voor mij persoonlijk ook meteen een van de leukste.

Persoonlijke aandacht

Cruciaal voor je retentie en het stimuleren van herhaal aankopen is het geven van persoonlijke aandacht. Dat is natuurlijk online het geval, dat is vooral de klant laten zien dat hij gekend en gewaardeerd wordt.

Doordat je de klant kent is het tegenwoordig voor elke webwinkel, groot of klein, mogelijk om deze klant ook persoonlijke aandacht te geven. Door een deel van je marketing te automatiseren is het mogelijk veel meer richting 1 op 1 marketing te gaan. Het aankoop en on-site gedrag van je klant zijn hiervoor al twee hele mooie bronnen. Je kunt je klant makkelijk via email, social en on site precies de producten laten zien die bij deze klant passen. Laat hem zien dat je alvast een voorselectie voor hem hebt gemaakt. Geef hem extra aandacht op belangrijke dagen zoals verjaardagen en jubilea van je eerste aankoop.


Wil je nog een stap verder gaan zijn er ook heel veel mogelijkheden om elke klant een gepersonaliseerde online expertise te bieden. Voor elke klant een andere homepage, andere indeling van menu’s, andere opbouw van categorieën en volgorde van producten op specifieke categorie pagina’s. Dit is echter wel weer een behoorlijke stap verder en vraagt vaak de nodige investeringen, hierdoor is dit nog niet voor alle webshops binnen handbereik.

Ook persoonlijke aandacht na de bestelling is in mijn ogen erg belangrijk. Vraag je klant een maand na een aankoop nog eens hoe zijn nieuwe product bevalt, dit hoeft ook niet direct met een call to action. Gewoon de vraag hoe bevalt je nieuwe outfit, als je vragen hebt of styling advies wilt weet je ons te vinden is genoeg. Je klant zal zich hierdoor zeker gewaardeerd voelen,” aldus Ligthart.

Meld jezelf gratis aan

Genoeg gehoord en wil je een bezoek aan de Webwinkel Vakdagen niet aan je voorbij laten gaan. Meld jezelf dan nu gratis aan als bezoeker voor de Webwinkel Vakdagen van 2019, gehouden op woensdag 23 en donderdag 24 januari. Een mooie plek om in een korte tijd kennis te maken met heel veel e-commerce oplossingen. In de BeNeLux is het eigenlijk de enige echte vakbeurs.