Nederlandse gamesindustrie gaat strijd aan voor gebruik Loot boxes

Loot boxes ook wel bekend als schatkistjes in games zijn inmiddels een bekend fenomeen. De loot boxes zijn tijdens het spelen van een game gratis te verkrijgen, maar soms moet er ook voor worden betaald. Er is door de speler geen invloed uit te oefenen op wat er in deze schatkistjes zit. Soms is de inhoud alleen cosmetisch, soms helpt de inhoud bij het winnen van het spel. Inmiddels maakt de Nederlandse Kansspelautoriteit (KSA) zich grote zorgen over de deze loot boxes. Met name mogen minderjarigen niet bloot worden gesteld of in aanraking komen met deze manier van gokken.

De Nederlandse gamesindustrie komt nu met een reactie in de vorm van een manifest op de zorgen van de Kansspelautoriteit en de maatschappelijke discussie omtrent de wenselijkheid en toelaatbaarheid van gokelementen in games, en in het specifiek loot boxes. Gezien de complexiteit van dit onderwerp nemen we tekst van het bestuur van de Dutch Games Association (DGA) vrijwel volledig over.

Reactie Nederlandse gamesindustrie:

Op 15 oktober 2018 heeft de KSA een bijeenkomst georganiseerd over de vermenging ‘gaming-gambling’ en vanaf 21 januari 2019 opende de KSA de reactiemogelijkheid op de Toezichtagenda voor haar plannen van 2019. Naar aanleiding hiervan hebben DGA, Van Iersel Luchtman en de Nederlandse gamesindustrie gebruik gemaakt van deze oproep, middels het manifest, om bij te dragen aan deze agenda.

De Nederlandse gamesindustrie en loot boxes

De Nederlandse gamesindustrie vindt het van groot belang om haar stem naar het gebruik van loot boxes nu te laten horen. Dit omdat ze niet gelijk te stellen is aan de grote internationale partijen die voorwerp zijn geweest van het onderzoek van de Kansspelautoriteit.

De Nederlandse gamesindustrie begrijpt de zorgen ten aanzien van het mogelijke risico op kansspelverslaving en vindt de aandacht aan de mogelijke gevaren van loot boxes en vergelijkbare mechanieken terecht. Hierover is een discussie ontstaan binnen de Nederlandse gamesindustrie en de huidige conclusie die uit deze discussie getrokken kan worden is eenduidig en ondubbelzinnig:

Nederlandse ontwikkelaars en uitgevers willen voorkomen dat hun game een toegangspoort vormt naar een kansspelverslaving of dat kansspelen worden vermomd als entertainment games. Zij hebben in de regel een voorliefde voor het maken én spelen van games en zien entertainment games als een belangrijke culturele uiting. Games hebben ook daadwerkelijk impact (net als films en andere media) en juist door die impact is het een belangrijk onderwerp.

– Dutch Games Association