​Technologische trends bepalen steeds vaker hoe we reizen

De afgelopen 20 jaar hebben technologische ontwikkelingen de manier waarop we reizen blijvend veranderd. Voor het boeken van een reis ging je vroeger naar een reisbureau. Thuis bladerde je alvast door reisgidsen en bekeek uitgebreid de korrelige foto’s van de bestemming. Om te weten hoe duur het was, bestudeerde je de aparte brochure waarin de prijzen stonden. Hoe anders verloopt het uitzoeken en boeken van een reis anno 2019. Uit recent onderzoek is gebleken dat 74% van de mensen tegenwoordig online hun reis boekt.

Van autohuur tot vliegticket

De meeste consumenten boeken hun reis online, van het huren van auto, het boeken van vluchten en verblijf tot toegangskaarten voor musea. Halverwege de jaren ’90, toen het internetgebruik flink begon toe te nemen, verschenen de eerste boekingswebsites online. Ineens was het mogelijk om zelf vluchten en hotels te boeken, in plaats van naar een reisbureau te gaan. Inmiddels zijn een aantal van deze websites uitgegroeid tot gigantische techbedrijven, met een miljardenomzet en klanten over de hele wereld.

Artificial Intelligence maakt reiservaring persoonlijker

AI (Artificial Intelligence) heeft gezorgd voor enorme veranderingen in het reizen. Dankzij slimme technologie krijgen we als consument steeds vaker een op maat afgestemde reiservaring. De systemen leren zelf en stemmen het aanbod steeds beter af op de behoeftes die je hebt als reiziger, dat noemen we machine learning (ML).

Bij Booking.com, leider in reistechnologie met 17.500 medewerkers verdeeld over 200 kantoren, zijn ze continu bezig met het verbeteren van de ML. “Elk aspect van een reis die een bezoeker samenstelt, wordt op Booking.com op een of andere manier verbeterd door machine learning”, vertelt Onno Zoeter, Principal Data Scientist van Booking.com. “Onze teams werken met zeer grote datasets en trainen diverse ML-programma’s die op de achtergrond draaien om klanten te helpen met suggesties voor bestemmingen, de beste plek om te verblijven en het vertalen van reviews.”

Geavanceerde technologie zorgt voor een gestroomlijnde klantbeleving

Net zoals veel andere bedrijven, is het voor Booking.com belangrijk om een gestroomlijnde klantbeleving te bieden. Zeker in de e-commerce business en reisindustrie is dit essentieel. De reiziger wil het liefst alles via apps en de smartphone regelen. Dus wil Booking.com ervoor zorgen dat, zonder de app te verlaten, alles voor je reis daar te regelen is. Daarom regel je via de app ook meteen transfers van en naar het vliegveld en krijg je QR-codes voor attracties zodra je aankomt op de bestemming. Deze tijd kun je als reiziger dan mooi besteden op je bestemming. Gemak dient de mens.

booking-travel-amsterdam